Kamis, 03 April 2014

Nak

nak sudah dinasihati dari mula, jangan coba-coba main yang begitu. nak kalau mau main yang dekat-dekat saja, yang aman-aman saja. daripada nanti nak makan daging sendiri. nak sudah janji waktu itu nak tak mau kelamaan main jauh dari rumah nak. nak janji akan pulang tepat waktu ke rumah walaupun nak sudah kelamaan main di sana.
tapi nak sekarang bukan hanya kelamaan main, tetapi nak sudah kelewatan main. nak sudah keenakan. nak sudah keranjingan. nak sudah kecandu secandu-candunya candu.
nak sudahlah pulang nak, mengibalah kepada nak. nak jangan pura-pura lupa apa yang sudah menimpa nak pada saat itu. nak dikoyak-koyak dagingnya. nak dikunyah-kunyah akal sehatnya. nak dibanting ke tanah sehingga megaduh keluh luka-luka, lebam-lebam, tetapi laki kesukaan nak ternyata hatinya sesampai itu. sekarang nak mau balik lagi mencari kematisurian? nak mau menjelalajah balik ke waktu di mana nak pernah mabuk sempoyongan dan mencoba mengelabui waktu ajal? nak mau telanjang-telanjangan hatinya sementara kepala nak dilempari bebatuan oleh logika nak sendiri? nak hendak setega itu kepada nak yang jalan hidupnya masih disimpan Yang Esa di balik gumpal awan di mana nak baru saja meniti tangga baru untuk memanjat sampai ke langitnya?

nak boleh jatuh cinta. siapa yang punya digdaya untuk larang? jancuk kalau ada yang larang nak jatuh cinta. jatuh cinta itu asyik, seasyik nak yang kalau lagi membayangkan bisa jalan berdua sepanjang hari dengan laki yang nak impikan. nak menyebut ia sebagai mimpi, kan? nak menyebut laki itu mimpi yang tak pernah tidur, kan? mimpi yang benar-benar mampu dirasa tanpa harus tidur. mimpi yang rasanya kemimpian tetapi sebenarnya nak sedang sadar di kenyataan. nak menyebut ia laki yang lengkap sesuai apa yang nak citakan dari dulu, bahkan melampaui apa yang nak pernah mau. nak jatuh cinta, nak. nak masih saja coba-coba mengelak, padahal nak sudah menelanjangi diri nak di hadapan semua orang hingga nak tidak bisa lagi sembunyi dari perasaan nak sendiri. kemudian nak berkata, "sumpah, saya tidak pakai hati. saya tidak siap mati lagi. saya sudah mati kemarin. masa iya saya mau cari maut lagi?" klasik, nak. tahi babi!. kemudian nak berkilah lagi, "sungguh saya tidak cinta. saya sama sekali tidak cinta!"
persetan!

seperti yang saya bilang tadi, nak boleh jatuh cinta. tapi jangan kepeleset jatuh sedalam ini, nak. belum, nak. belum saatnya. santai saja dulu, nak. jangan main-main yang bahaya, nak. nak masih sakit. nak masih rentan untuk jatuh ke pesakitan lagi. nak baru saja cuci luka. lukanya belum kering, nak. jangan main terlalu keras lagi, nak. santai. biarlah perasaan nak mengalir tanpa harus didorong oleh kebutaan hati nak sendiri. sebab jika memang si laki itu jatuh cinta, pasti ia nanti akan jatuh cinta juga. tanpa dipaksa. tanpa diberi alasan. maka dari itu, pulanglah ke rumah, nak. sebab suatu hari nak akan menyesal tidak matuhi saya, atau mungkin nak berterima kasih karena sudah matuhi saya.

sebab, nak, 
ketika nak nanti mati lagi, yang salah bukan laki itu. tapi nak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar